Pagina's

22 april 2018

struikelstenen legging



Vanmorgen werden er nieuwe  struikelstenen  gelegd. Op 12 adressen in Deventer werden een twintigtal van deze gedenkstenen in het trottoir aangebracht.....

Ik heb er al eerder over geschreven.
Struikelstenen. In het Duits: Stolpersteine.
Het is ontstaan als kunstproject van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. De stenen van 10 x 10 cm hebben een messing plaatje bovenop, waarop de namen zijn gegraveerd van de (meestal) Joodse mensen die in dat huis hebben gewoond en de oorlog niet overleefden.
Inmiddels liggen er in heel Europa tienduizenden van deze Stolpersteine.

Ik las over deze legging en besloot te gaan kijken. Er werd bij elke woning een verhaal verteld over de mensen die daar woonden. Ondertussen werden de stenen door de kunstenaar in het trottoir aangebracht. Nabestaanden legden na afloop een witte roos.

Eén van de nabestaanden zei:
De stenen zijn bedoeld om de mensen die hier gewoond hebben, te herinneren. Niet alleen om de manier waarop ze stierven, maar vooral ook dat het mensen waren met een verhaal en een leven in deze stad.


De kunstenaar Gunter Demnig

Aan het werk








Een blik in de auto van de kunstenaar, de stenen liggen al klaar.


Nabestaanden legden een witte roos





Tientallen belangstellenden




Ik ben niet meegegaan naar alle 12 adressen. Maar ik vond het heel bijzonder om mee te maken.


Links: 

4 opmerkingen:

  1. Er zijn meer plaatsen waar struikelstenen liggen en worden gelegd. Nu ik er wat meer over weet, vond ik dat ik er ook naar toe moest. Mooi was het.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Una bella forma de recordarlos, ya que injustamente murieron. Saludos!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vertaling: Een mooie manier om ze te onthouden, terwijl ze ten onrechte stierven. Groeten !!!

    Thank you for your visit, Mercedes! I hope the translation was acceptable.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.